A dupla A-oldalas kislemezzel együtt mától boltokban a Beatles hatodik albuma, a Rubber Soul.

 

A cím nem árul el sokat a tartalomról, nem tűnik többnek egy közepes szóviccnél: az azonosan kiejtendő rubber sole a cipők gumitalpát jelenti, a rubber soul pedig talányosan annyit, hogy gumilélek.  Azért is tetszhet McCartneynak ez a fordulat, mert nemrégiben egy idősödő amerikai soulzenész azzal fitymálta le Mick Jaggert, hogy hiába nem rossz a zene, amit csinál, egy brit, „műanyag-lelkű”, fehér pasi csak „műanyag soul”-t képes előállítani. Az, hogy McCartneynak beakadt a „plastic soul” kifejezés, már az I’m Down első felvétele után hallhattuk.

Az ismét Robert Freeman által készített borító a kép térbeli eltorzításával igazodik a címhez:

John Lennon  Paul McCartney George Harrison Ringo Starr Mal Evans George Martin Nina Simone Otis Redding Rubber Soul Drive My Car Norwegian Wood (This Bird Has Flown) You Wont See Me Nowhere Man Think For Yourself The Word Michelle Ticket To Ride Robert Freeman Mick Jagger Day Tripper We Can Work It Out Im Down Elvis Presley

Forrás: Beatles Bible

A borító inkább attól figyelemre méltó, ami nem szerepel rajta. Elvis óta talán a Beatles az első, aki megengedheti magának, hogy a saját nevét lehagyja a borítóról – senkinek nincs szüksége betűkre a beazonosításhoz.

Sürgősen dobjuk fel azt a korongot a lejátszóra, annak is az A-oldalát! (A B-oldalra később térünk vissza.)

Drive My Car (Lennon- McCARTNEY)

Talán a Beatles For Sale-t kivéve minden Beatles-lemez robbanékonyan indult, de a Drive My Car-t indító gitárok az összes eddiginél nagyobb hatásúak. A McCartney-alapot Lennon pofozta ki, de a Harrisonra ható Otis Redding is kellett a minden korábbinál keményebb hangzás eléréséhez (a ma kislemezen megjelenő, szintén acélos Day Tripper-t három nappal később vették fel). A Drive My Car azonnal jelzi a hallgató számára, hogy vége a semmitmondó szerelmes szövegek időszakának: ebben a dalban, a humoros vonalvezetés mellett, nyílt erotikus utalások is megjelennek.

Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (LENNON-McCartney)

Lennon már év elején megmutatta az akkor még vázlatos dalt George Martinnak, furcsa is, hogy a Help! felvételei során nem vették elő. A keserédesen humoros történet megint csak jelzi, hogy az együttes egyre inkább figyel a szövegre. A lemezen ez a második szám, amelynek egyszerre (1) eltéveszthetetlen a szerzője, (2) a partner hozzájárulása rengeteg dobott rajta, (3) a textúrához Harrison adja hozzá a legtöbbet. McCartneyé ugyanis az ötlet, hogy a hoppon maradt férfi gyújtsa fel a női hölgy házát, sőt, a középrész is leginkább tőle származik – miközben Harrison szitárjátékával emeli egészen új dimenzióba Lennon dalát.

Csak két szám meghallgatása után arra kell jutnunk, hogy ezek is alkalmasak volnának arra, hogy dupla A-oldalas kislemezen jelenjenek meg. Nincs ma a piacon még egy olyan formáció, amely ezzel a sokoldalú termékenységgel versenybe tudna szállni.

You Won’t See Me (Lennon- McCARTNEY)

Az utolsó felvételi napon rögzített dal vontatottságán érződik a fáradtság, s bár van neki tisztességesen megírt verzerefrénje, középrésze, hamar kifullad, amiért azért is kár, mert a Ticket To Ride után ez lett a második dal, ami meghaladja a három percet – nincs benne ennyi. George Martin Beatles melletti működésének első feketepontját könyvelhetjük el azzal, hogy épp az elé a Nowhere Man elé helyezte el a lemezen, amelynek fantáziátlan vokálját, jobb ötlet híján, ebben a dalban megismételték.

Kis színes: Road menedzser asszisztensük, Mal Evans, valahogy odakeveredett a Hammond-orgonához, hogy egyetlen A hangot nyomva tartson az utolsó verzerefrén alatt. Ez a szofisztikált zenei közreműködés elég volt ahhoz, hogy Mal ”Organ” Evans-ként felkerüljön a neve a borítóra.

Nowhere Man (LENNON-McCartney)

Lennonra kevéssé jellemző a történetmesélés, a Rubber Soul albumon viszont ez már a második fikcióba öntött önvallomása. Seholember látszólag távol áll a szerzőtől, valójában a „kövér Elvis” időszakán még nem teljesen túllépő Lennon nagyon is ott bujkál ebben a karakterben. George Martint ezen a dalon végzett munkájáért mindenképp dicséret illeti, McCartney tartalmas basszusára hibátlan arányérzékkel keverte rá a többiek hangszereit, a kétszólamú ének kitölti a teljes teret, a csúcsdísz pedig Harrison üveghangban konkludáló gitárszólója. 

Think For Yourself (Harrison)

„Harrison eddigi legeredetibb szerzeményét vették fel. A darabos váltások viszont meglehetősen zavaróak, jó pár óra kellett, mire rájöttek (pontosabban McCartney), hogyan lehetne ezeket eltakarni. Ez azonban a lemez megjelenéséig maradjon titok…” – írtuk 24 nappal ezelőtt az akkor még Won’t Be There With You munkacímen futó dal felvételi napjáról. Nos, McCartney a meglévő basszusszólama mellett felvett egy másikat is, amelyet egy torzítóegységen vezetett át; ennek a „fuzz box”-nak nevezett eszköznek köszönhető az az élesen „bozontos” hangzás, ami az egész dal karakterét adja. Már az első pillanatban velőig hatol, a feszültség pedig az utolsó ütemig feloldatlan marad. Nem mintha a Drive My Car ne lett volna szerencsés választás, de a Think For Yourself, robbanékonysága okán, albumindítóként is megállná a helyét.

The Word (Lennon-McCartney)

A lemez jó pár dala okkal pályázik az örökzöld jelzőre, de ha az a kérdés, hol tart ma a Beatles, arra a The Word adja meg a választ. Végre egy teljesen közös Lennon-McCartney szerzemény, amely akár a himnusza is lehetne az együttesnek, egyszersmind a kornak, amiben élünk. Csak nyomatékosítani tudjuk a korábbiakat: „A szerelem-szeretet témakör már nem könnyed párkapcsolatokban jelenik meg, hanem életfilozófiaként: a dal szinte vallásos meggyőződéssel sulykolja, hogy a szeretet a válasz az élet nagy kérdéseire, és ha ez még nem volna elég, a hallgatót az üzenet terjesztésére szólítja fel.” A dalból sugárzik a közölni akarás, de nem nélkülözi a poénkodást sem; hogyan máshogy is értelmezhetnénk például McCartney kabaré stílusú felütését a zongorán. A két szerző énekhangja fényévekre van egymástól, mégis – a helyenként disszonánsnak tűnő pillanatokkal együtt is – tökéletes harmóniát alkotnak. Starr minden pörgetése emlékezetes, nélküle hiányozna a dalból egy szögletes dinamika, McCartney remekbe szabott basszusjátéka pedig még azoknak is fület szúrhat, akik egyébként ügyet sem vetnek hangszerének létezésére.

Michelle (Lennon- McCARTNEY)

Egyike a lemez újrahasznosított számainak. McCartney még 1959-ben farigcsálta a franciás dallamot, amit Lennon javaslatára porolt le, és dolgozott ki rendesen. Sőt, kis tolvajlással Lennon is hozzájárult: átemelt egy sort Nina Simone I Put A Spell On You című dalából, ezzel lett középrésze a Michelle-nek, amit egy francia nyelven megírt sorral tettek még autentikusabbá. Bár nem mondhatni, hogy illeszkedne a Rubber Soul kísérletezésben gazdag, merész szellemiségéhez, McCartney behízelgő előadásának és a nyugtató hatású harmóniáknak köszönhetően bizonyosan megtalálja az útját a női szívek felé.